ایالت ساراوک

در شرق مالزی و وآنسوی آبهای دریای چین جنوبی بزرگترین ایالت مالزی – ساراواک – واقع شده است . این ایالت در جنوب غربی خود با کشور برونای مرز مشترک دارد . جنگلهای انبوه و بارانی ، غارها ، کوهستانهای بلند و گل و گیاهان محلی و شناگران بومی از جمله دیدنیهای این ایالت هستند . تاریخ ساراواک دلپذیر و سرشار از قهرمانی است . این ایالت در سال 1841 میلادی تحت فرماندهی جیمز بروک انگلیسی در آمد و این پادشاهی بود از طرف سلطان برونای در مقابل کمک انگلیسیها برای سرکوب شورشیان .

ایالت ساراواک به 9 بخش تقسیم میشود . کوچینگ (Kuching) پایتخت این ایالت که در بخشی با همین نام قرار گرفته و تا دریا 32 کیلومتر فاصله دارد . آثار باقی مانده از انگلیسیها در ساختمانهای عمومی به جا مانده از آنها است . بهترین نمونه این ساختمانها موزه ساراواک است که بهترین کلکسیون آسیایی آثار هنری برونای را در خود جای داده است . موزه های دیگری چون موزه اسلامی ، موزه گربه ، موزه چینی ها ، موزه چوب و موزه پلیس دیدنیهای جالبی را برای گردشگران در خود دارند .  (MargheritaFort)  نام بنائی است که نام همسر فرمانده انگلیسی ایالت ، چالز بروک ( دومین فرمانده انگلیسی) میباشد . بنای دیگری به نام آستانه (Astana)       امروزه محل زندگی فرماندار این ایالت است . یکشنبه بازار   (PasarMinggu) محل مناسبی برای خرید تولیدات محلی و آشنائی با مردم منطقه است . دهکده سنتی ساراواک در دامنه کوه های افسانه ای سانتوبونگ  (Santubong)  در 35 کیلومتری گوچینگ محل توجه گردشگران است . به این منطقه موزه زنده هم می گویند . پارک ملی نیا (Niah) که غارهای شگفت انگیزی دارد محل زندگی اولین انسانهایی است که 40 هزار سال پیش در جنوب شرقی آسیا زندگی می کرده اند . این غارها محل زندگی جانوران مختلف من جمله خفاش ها و پرندگان نیز میباشند .

غارهای مولو (Mulu) در پارکی به همین نام بزرگترین غار جنوب شرق آسیا است . مجموعه غارهای ساراواک که گفته شده گنجایش 40 فروند هواپیمای بوئینگ 747 را دارند بزرگترین غار جهان و یکی از دیدنی ترین مکانهای این ایالت است . دیدن از غار آب صاف و غار آهو هم به گردشگران پیشنهاد میشود . قایق سواری در رودخانه های (Skrang) و (Lemanak) و (Batang Ai) تجربه ای فراموش نشدنی برای گردشگران خواهد بود .

این ایالت صنایع دستی جالب توجهی نیز دارد که حکاکی روی چوب ، مهره سازی (Puakumbu) و نساجی (Agat)  سبد بافی و حصیر بافی از آنجمله اند . کوزه گری نیز بویژه در شهرهای کوچینگ ، میری (Miri) و سیبو (Sibu)   صنعتی بومیست . کشت فلفل سیاه و سفید نیز یکی از فعالیتهای اهالی ساراواک است