شرایط زندگی در فرانسه

فرانسه با عنوان رسمی جمهوری فرانسه کشوری است واقع در اروپای غربی؛ فرانسه بزرگ‌ ترین کشور اروپای غربی و بعد از اوکراین دومین کشور بزرگ قاره اروپا است. این کشور با کشورهای بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس، ایتالیا، موناکو، آندورا و اسپانیا در مرز زمینی مشترک است.

فرانسه یکی از اعضای موسس اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است. این کشور عضو گروه جی ۸ و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و دارای حق وتو نیز است. مساحت کشور فرانسه برابر با ۵۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع بوده و وسیع‌ترین کشور اروپای غربی است (یک سوم وسعت ایران) و منطقه دریایی گسترده‌ای را دارا است. (منطقه اقتصادی که در ۱۱میلیون متر مربع گسترده شده‌است).


سطح فرانسه به یک شش‌ضلعی شباهت دارد.بر اساس آخرین تقسیمات کشوری فرانسه به ۲۲ناحیه تقسیم شده‌است و از ۹۶شهرستان (یا دپارتمان) تشکیل گردیده که زیر نظر دولت مرکزی اداره شده و تحت نظارت شورای انتخابی محلی فعالیت می‌نمایند. هر ناحیه به کانتون‌ها و بخش‌هایی تقسیم شده و هر بخش از شورای شهر و شهردار خاص خود برخوردار می‌باشد.

فرانسه از آب و هوایی معتدله و چهار فصل برخوردار است که بر حسب نواحی کمی متفاوتند :

برتانی و نورماندی:

آب و هوای اقیانوسی مرطوب (زمستان ملایم ۷درجه و تابستان خنک ۱۶درجه)

اکیتن :

آب و هوای اقیانوسی و مدیترانه‌ای (زمستان ۵درجه و تابستان ۲۲درجه با بارانهای زیاد در بهار)

شرق و شمال غرب :

آب و هوای نیمه ‌قاره‌ای زمستان سرد و برفی : (۱درجه و تابستان گرم و توفانی: ۲۰درجه)

جنوب :

آب و هوای مدیترانه‌ای (زمستان ملایم ۶درجه و تابستان گرم: ۲۰درجه)

ویژگی آب و هوا در مناطق کوهستانی، زمستان طولانی و برفی و تابستانی گرم و توفانی با تفاوت های بزرگ بسته به دامنه‌ها و عوامل ریز آب و هوایی است.

فرانسه مرحله گذار از یک اقتصاد مدرن و مرفه همراه با مالکیت و مداخله عمیق دولت به یک اقتصاد مبتنی بر مکانیزم بازار منتقل می‌شود. دولت سوسیالیست، بسیاری از شرکت های بزرگ، بانک ها و بیمه‌ها را خصوصی اعلام نمود. اما چندین شرکت عمده از جمله ایرفرانس، فرانس تله‌ کوم، رنو و تالس در اختیار دولت است و در برخی از امور به ویژه قدرت، حمل و نقل عمومی و صنایع دفاعی دولت حاکمیتی دارد.بخش ارتباطات راه دور برای بخش خصوصی به تدریج آزاد شده‌ است. رهبران فرانسوی نظام سرمایه‌داری را می‌پذیرند که در آن عدالت اجتماعی از طریق قوانین، سیاستهای مالیاتی و تأمین اجتماعی اعمال می‌شود و اختلاف درآمد و تأثیر بازار آزاد بر بهداشت و رفاه عمومی را کاهش می‌دهد.

اطلاعات به روز شده :

فرانسه با عنوان رسمی جمهوری فرانسه کشوری است واقع در اروپای غربی . پایتخت این کشور پاریس و زبان رسمی آن فرانسوی است. جمعیت کشور فرانسه ۶۵میلیون نفر و واحد پول آن یورو است.

فرانسه بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی و بعد از اکراین دومین کشور بزرگ قارهاروپا است. این کشور با کشورهای بلژیک، لکرامبورگ ، آلمان ، سوئیس ، ایتالیا ، موناکو ، آندورا واسپانیا مرز زمینی مشترک دارد.

فرانسه یکی از اعضای موسس اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است. این کشور همچنین عضو گروه جی 8 و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد دو دارای حق وتواست. فرانسه یک کشور دارای تسلیحات هسته ای است.

حدود ۶۴درصد از مردم فرانسه کاتولیک، ۲۸درصد بدون دین، و ۳درصد پروتستان هستند. فرانسه کشوری سکولار است که در آن دین به طور کامل از سیاست جداست.

طی ۵۰۰سال گذشته فرانسه از قدرت‌های بزرگ فرهنگی، اقتصادی، و نظامی در جهان بوده و در اروپا و دیگر بخش‌های جهان نفوذ سیاسی داشته‌است. در خلال سده‌های ۱۷و ۱۸میلادی، فرانسه بخش‌هایی از شمال آفریقا و جنوب شرق آسیا را مستعره خود ساخت و در سده نوزدهم و اوایل سده بیستم با گسترش مستعمراتش دومین امپراتوری بزرگ استعماری را در جهان تشکیل داد.

2296